Dzikowisko to coroczny (w zasadzie) zjazd posiadaczy motocykli Junak. Tych prawdziwych Junaków ze Szczecińskiej Fabryki Motocykli a nie chińskich wydumek zaopatrzonych w kupione logo.
Ponieważ były problemy z ulokowaniem produkcji zdecydowano, że kompletne silniki będą wykonywane w Wytwórni Sprzętu Mechanicznego w Łodzi a pozostałe elementy i montaż będzie odbywał się w Szczecińskich Zakładach Wyrobów Metalowych, których nazwę wkrótce zmieniono na Szczecińską Fabrykę Motocykli.
Pierwszą próbną serię 30 sztuk pojazdów wykonano w roku 1956. Produkcję rozpoczęto w roku 1957. Był to model M 07.
W roku 1958 na bazie motocykla Junak M 07 wykonano prototyp trójkołowego towarowego motocykla Junak o ładowności 300kg + 2 osoby i nadano mu symbol B20. Konstrukcja była zmontowana w ten sposób, że można było zdemontować skrzynię towarową z ramą i kołami i zastąpić ją tradycyjną ramą z kołem 19".
Zmodernizowano prototyp i za podstawę konstrukcji przyjętą nowszą wersję Junaka o oznaczeniu M10. Zatwierdzoną konstrukcję rozpoczęto produkować w roku 1960.
Wciąż jeszcze pasjonatom Junaka udaje się odbudować trójkołowego Junaka co widać czasem na spotkaniach miłośników marki.
Oto jeden z nich. "Reanimacja" została wykonana przez kolegą Tadzia z okolic Trójmiasta.
Motocykl jest w pełni sprawny.
C.
(część dalsza relacji nastąpi)
Tegoroczny spęd jeszcze trwa więc jesteście najszybciej poinformowaną grupą.
Prace nad nowym, polskim, ciężkim motocyklem rozpoczęto w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w W-wie już w 1952 roku. Planowano silnik o pojemności ok.500 cm3 ale w ostateczności otrzymał pojemność 350 cm3. Na wystawie X-lecia we Wrocławiu (sierpień 1954) pokazano prototyp motocykla wykonany przy pomocy Warszawskiej Fabryki Motocykli o nazwie "JUNAK".DZIKOWISKO
- Catadero
- Forumowy reporter
- Posty: 1670
- Rejestracja: 29 paź 2012, o 09:35
- Województwo: Wybierz
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 353 times
DZIKOWISKO
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- These users thanked the author Catadero for the post (total 2):
- Shadows • Wredny Borsuk
- Rating: 11.11%
- Shadows
- CHORAZY
- Posty: 258
- Rejestracja: 7 sty 2020, o 19:19
- Województwo: Małopolskie
- Imię: Krzysztof
- Lokalizacja: Galicja
- Catadero
- Forumowy reporter
- Posty: 1670
- Rejestracja: 29 paź 2012, o 09:35
- Województwo: Wybierz
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 353 times
Re: DZIKOWISKO
To już chyba inicjatywa właściciela. Motocykl zarejestrowany jako zabytkowy, więc podlega szczególnym przepisom. W oryginale lusterka nie było (chyba).
Kolejny egzemplarz to pieczołowicie odtworzony Junak M 07 R (rajdowy).
W Szczecinie, w SFM powstał w 1958 roku skromny dział konstrukcyjny. Powstały tam dwie modyfikacje pierwotnego modelu M 07-krosowy i rajdowy. Modyfikacje, ponieważ konstruowanie polegało na odchudzeniu motocykli i zmodyfikowaniu zawieszenia i układu zasilania oraz kilku drobiazgów. Jak na tamte czasy motocykle spisywały się dobrze a zawodnicy zdobywali początkowo nawet złote medale. Była to także zasługa naszych bardzo zdolnych i sprawnych motocyklistów.
W XVI Międzynarodowym Rajdzie Tatr Junaki zajęły drugie i trzecie miejsce. W Sześciodniówce w 1958 r. wystartowało 15 polskich zawodników a efektem było 8 złotych medali. Niestety rok później junaki gremialnie posypały się technicznicznie-klapa.
Potem kolejno: 1960-dwa srebrne medale w SixDays, 1962-w ramiedzynarodowym Rajdzie Tatrzańskim Wielka Nagroda Tatr i Międzynarodowa Nagroda Fabryczna dla zespołu SFM. A w Sześciodniówce 4 złote medale. 1963-Wielka Nagroda Tatr.
Jednak technika nie stała w miejscu a firmy motocyklowe dysponowały rozbudowanym zapleczem technicznym i sporymi pieniędzmi. Pasmo sukcesów się urwało i w 1965 SFM zamknęła dział sportu.
W tzw "międzyczasie" modernizowano model M 07 i poprzez przejściówkę dotarto do nowszej wersji-M 10-o nieco lepszych osiągach i zmienionej stylistyce. Jednocześnie wzrastała ilość wyprodukowanych motocykli. W roku 1958 wypuszczono na rynek 2800 motocykli a dwa lata później było to już 12 tysięcy. C.
cdn
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- These users thanked the author Catadero for the post:
- Wredny Borsuk
- Rating: 5.56%
- Catadero
- Forumowy reporter
- Posty: 1670
- Rejestracja: 29 paź 2012, o 09:35
- Województwo: Wybierz
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 353 times
Re: DZIKOWISKO
Konstruktorzy motocykla Junak przewidywali, że do tak ciężkiego motocykla będzie można zamontować wózek boczny dla pasażera. Skonstruowano zatem taki wózek nadając mu nieskomplikowaną i prostą nazwę-WB-1.
Tłoczona ze stalowej blachy gondola na solidnej, amortyzowanej ramie znakomicie się sprawdza. Współcześnie też. Oczywiście posiadacze motocykli lubią przy nich "dłubać" a to wiąże się z różnymi modyfikacjami. Na przykła przedłużanym przednim zawieszeniem czy "rogatą" kierownicą. Czasem jednak modyfikacje idą dalej.
To praktycznie niczym zewnętrznie nie wyróżniający się motocykl. Jednak widać, że zastosowano w nim inny niż fabryczny gaźnik (obecnie jest AMAL) Po rozmowie z właścicielem wiem, że są i inne modyfikacje-Na czopie wału, wewnątrz obudowy silnika zamontowany jest alternator a w miejscu prądnicy (także pod obudową) znajduje się elektryczny rozrusznik od "japończyka". C.
cdn
Tłoczona ze stalowej blachy gondola na solidnej, amortyzowanej ramie znakomicie się sprawdza. Współcześnie też. Oczywiście posiadacze motocykli lubią przy nich "dłubać" a to wiąże się z różnymi modyfikacjami. Na przykła przedłużanym przednim zawieszeniem czy "rogatą" kierownicą. Czasem jednak modyfikacje idą dalej.
To praktycznie niczym zewnętrznie nie wyróżniający się motocykl. Jednak widać, że zastosowano w nim inny niż fabryczny gaźnik (obecnie jest AMAL) Po rozmowie z właścicielem wiem, że są i inne modyfikacje-Na czopie wału, wewnątrz obudowy silnika zamontowany jest alternator a w miejscu prądnicy (także pod obudową) znajduje się elektryczny rozrusznik od "japończyka". C.
cdn
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- These users thanked the author Catadero for the post (total 2):
- Jaskółka • Wredny Borsuk
- Rating: 11.11%
- Catadero
- Forumowy reporter
- Posty: 1670
- Rejestracja: 29 paź 2012, o 09:35
- Województwo: Wybierz
Re: DZIKOWISKO
Jeszcze 2 ładne, zadbane Junaki M 10.
No może nie przede wszystkim
To czas na odnowienie znajomości, napicie się piwa, rozrywkę.
Klasyczną konkurencją każdego dzikowiska jest rzut wałem z silnika Junaka.
Metody są różne a zwycięża ten, kto rzuci najdalej. Wiek, płeć i techniki dowolne-liczy się wynik. Nagrodą jest widoczna na zdjęciu skrzynka piwa.
Odbywają się również rodzinne jazdy motocyklami-po terenie zamkniętym. C.
cdn
Zlot to spotkanie przede wszystkim w celu wymiany doświadczeń No może nie przede wszystkim
To czas na odnowienie znajomości, napicie się piwa, rozrywkę.
Klasyczną konkurencją każdego dzikowiska jest rzut wałem z silnika Junaka.
Metody są różne a zwycięża ten, kto rzuci najdalej. Wiek, płeć i techniki dowolne-liczy się wynik. Nagrodą jest widoczna na zdjęciu skrzynka piwa.
Odbywają się również rodzinne jazdy motocyklami-po terenie zamkniętym. C.
cdn
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Catadero
- Forumowy reporter
- Posty: 1670
- Rejestracja: 29 paź 2012, o 09:35
- Województwo: Wybierz
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 353 times
Re: DZIKOWISKO
C.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Rating: 5.56%