Kubelwagen (powinno się pisać przez U z kropkami )zwykle kojarzy się z volkswagenem typ 82.
Ale zaczęło się tak.
29 sierpnia 1924 w Niemczech przedstawiono ogólne wymagania dla samochodu dla wojska-zmodyfikowaną wersję cywilnego pojazdu. Wymagania były następujące: napęd na tylną oś ii niewrażliwe na wstrząsy osie.
Wkrótce zauważono, że to nie są właściwe wymagania.
Pięć lat później kryteria zmieniono-Standardowe podwozie, napęd 4x2 (jedna oś napędzana) i nadwozie specjalne-otwarte. Dach brezentowy, zwijany i zamiast drzwi rolowane w bok płaty brezentu. Specjalne wymagania dotyczyły kształtu foteli-kubełkowe, by pomogły utrzymać się w miejscu w czasie jazdy po wybojach.
I właśnie od kształtu tych foteli tego typu samochody początkowo żołnierze nie określali pojazdu marką lecz jako "kubelsitze" a później jako ""kubelsitzwagen". Ostatecznie nazwa się przyjęła jako "Kubelwagen" i stała się częścią oficjalnego nazewnictwa.
ADLER Favorit szybko został przystosowany do wymogów i stał się sztandarowym samochodem Reichswehry.
Jest to umiejętnie przekonstruowany "cywil".
Inne firmy produkujące samochody również przystosowywały produkowane przez siebie pojazdy a w zależności od upodobań lokalnych dowódców okręgów do jednostek trafiały różnorodne marki niemieckich wozów. Prócz Adlerów były Hanomagi, Mercedesy czy produkowane w Szczecinie auta marki Stoewer. Wkrótce (1933) rozpoczęto unifikację taboru dla uproszczenia obsługi tych samochodów.
Adlery się utrzymały i później trafiły także na drugowojenny front.
Ze zdjęcia (chyba z początków drugiej wojny) wykadrowałem samochód. Adler.
Jest to już w całości wykonany dla potrzeb militarnych ADLER. Jeden z dwóch typów-12 NR-W lub 3 Gd jakie armia zamawiała. Praktycznie zewnętrznie te dwa modele różniły się tylko długością nadwozia (o 60 cm) i rozstawem osi.
Niemieckim pokłosiem kublowatych pojazdów armijnych były Trabanty. Ze specjalną, militarną, karoserią.
I fotka z epoki
Zdarzyło mi się kiedyś spotkać w NRD takiego kubelwagena na drodze, bez brezentu, z którego wystawały cztery "grzybki" z Volksarmee przystrojone takimi kapeluszami
C.
Kubelwagen
Czołgi, pojazdy wojskowe, samoloty, okręty i inne pojazdy
- Catadero
- Forumowy reporter
- Posty: 1668
- Rejestracja: 29 paź 2012, o 09:35
- Województwo: Wybierz
Przejdź do
- Informacje - rozrywka
- ↳ Informacje dla gości
- ↳ Media i literatura
- ↳ Muzea i rekonstrukcje
- ↳ Na każdy temat
- ↳ Artyleria od podszewki
- ↳ Literatura
- ↳ Działa, armaty
- ↳ Granaty karabinowe
- ↳ Inne
- ↳ Identyfikacje "Archiwum X"
- ↳ Zapalniki
- ↳ Do 1918
- ↳ Austro - Węgry
- ↳ Carska Rosja
- ↳ Pruskie Niemcy
- ↳ Inne
- ↳ Po 1918
- ↳ Polskie
- ↳ Niemieckie
- ↳ Radzieckie
- ↳ Inne
- ↳ Amunicja od 37mm
- ↳ Do 1918
- ↳ Po 1918
- ↳ Łuski od 37mm
- ↳ Historia broni
- ↳ CZARNO PROCHOWCE
- ↳ BROŃ KRÓTKA
- ↳ Broń strzelecka
- ↳ BROŃ CIĘŻKA,MASZYNOWA
- ↳ BRON POKLADOWA
- ↳ INNE.........
- ↳ Pojazdy
- ↳ Repliki i modelarstwo
- ↳ Numizmatyka
- ↳ Archeologia
- ↳ Paleontologia, skamieliny
- ↳ Archeologia, wykopaliska
- ↳ Inne
- ↳ Historia do WW.
- ↳ I Wojna Światowa
- ↳ Okres międzywojenny
- ↳ II Wojna Światowa
- ↳ Tuż po '45
- ↳ Inne konflikty
- ↳ Architektura, budownictwo
- ↳ Budownictwo w miastach
- ↳ Budownictwo na wsi
- ↳ Zamki, pałace, dworki, wille
- ↳ Inne
- ↳ Bunkry, twierdze, sztolnie
- ↳ Obiekty sakralne, kapliczki
- ↳ Mogiły, kurhany, pomniki
- ↳ Włóczykije na tropie - nasze wyprawy bez "patyka"
- Wykrywacze
- ↳ Markowe wykrywacze
- ↳ Whites
- ↳ Garrett
- ↳ Minelab
- ↳ Fisher
- ↳ Teknetics
- ↳ Tesoro
- ↳ Rutus
- ↳ XP Deus
- ↳ Inne
- Forum Włóczykij
- ↳ Gadżety Włóczykij