Zwykłe rzeczy.
: 6 lis 2022, o 21:05
Kiedyś, gdy zdarzało mi się wykonywać różne roboty, układałem także nawierzchnię z takich "kamyków".
Zdarzało mi się zastanawiać skąd dla sześciokątnego elementu nazwa trylinka.
Przypomniało mi się to dzisiaj
a że internet wie wszystko (lub prawie wszystko)...
Władysław Tryliński ur. 20 czerwca 1878 roku jako rosyjski poddany rozpoczął studia w Instytucie Inżynierów Dróg Komunikacji im. Cara Aleksandra Iw Petersburgu w 1902 roku. Jako inżynier, już w wolnej Polsce, pracował m.innymi w Kamieniołomach w Miękini, gdzie pozyskiwano materiał skalny. I tu (najprawdopodobniej) wpadł na pomysł wykorzystywania drobnego tłucznia-odpadu w kamieniołomie. Swój wynalazek opatentował w roku 1933. Pierwszy odcinek drogowy z trylinki, 290 metrów, ułożono w Nowym Dworze w 1933 roku pod nadzorem wynalazcy. Do dzisiaj fragment drogi ułożonej z trylinki przed drugą wojną światową przetrwał na Białorusi. Początkowo do produkcji trylinek używano przede wszystkim drobnych kamieni zalewanych w formach cementem. Dopiero około 1938 roku część trylinek zaczęto wykonywać ze zwykłego betonu.
Inżynier Tryliński wymyślił także betonowe podkłady kolejowe.
Zanim jednak opatentował "trylinki" i rozmyślał nad podkładami kolejowymi pracował ze Stefanem Bryłą nad budową mostu. Efektem był wybudowany wlatach 1928-29 przez firmę K.Rudzki i S-ka" most nad rzeką Słudwią. Jest to pierwszy na świecie most wykonany ze stali metodą spawania a nie nitowania. W tamtym czasie był on celem odwiedzin inżynierów z całej Europy.
Most istnieje do dzisiaj chociaż został przesunięty nieco na bok od miejsca, w którym pierwotnie go posadowiono. Nie jest użytkowany ale stanowi zabytek klasy "0" . Stefan Bryła został umieszczony w posiadanym przeze mnie wydawnictwie. Władysław Tryliński-nie. Zmarł w lutym 1956 roku i został pochowany na Powązkach.
Bryła, zadenuncjowany w czasie okupacji za podziemną działalność i zamordowany przez Niemców ma tylko symboliczną mogiłę.
C.
Trylinka.Zdarzało mi się zastanawiać skąd dla sześciokątnego elementu nazwa trylinka.
Przypomniało mi się to dzisiaj

Władysław Tryliński ur. 20 czerwca 1878 roku jako rosyjski poddany rozpoczął studia w Instytucie Inżynierów Dróg Komunikacji im. Cara Aleksandra Iw Petersburgu w 1902 roku. Jako inżynier, już w wolnej Polsce, pracował m.innymi w Kamieniołomach w Miękini, gdzie pozyskiwano materiał skalny. I tu (najprawdopodobniej) wpadł na pomysł wykorzystywania drobnego tłucznia-odpadu w kamieniołomie. Swój wynalazek opatentował w roku 1933. Pierwszy odcinek drogowy z trylinki, 290 metrów, ułożono w Nowym Dworze w 1933 roku pod nadzorem wynalazcy. Do dzisiaj fragment drogi ułożonej z trylinki przed drugą wojną światową przetrwał na Białorusi. Początkowo do produkcji trylinek używano przede wszystkim drobnych kamieni zalewanych w formach cementem. Dopiero około 1938 roku część trylinek zaczęto wykonywać ze zwykłego betonu.
Inżynier Tryliński wymyślił także betonowe podkłady kolejowe.
Zanim jednak opatentował "trylinki" i rozmyślał nad podkładami kolejowymi pracował ze Stefanem Bryłą nad budową mostu. Efektem był wybudowany wlatach 1928-29 przez firmę K.Rudzki i S-ka" most nad rzeką Słudwią. Jest to pierwszy na świecie most wykonany ze stali metodą spawania a nie nitowania. W tamtym czasie był on celem odwiedzin inżynierów z całej Europy.
Most istnieje do dzisiaj chociaż został przesunięty nieco na bok od miejsca, w którym pierwotnie go posadowiono. Nie jest użytkowany ale stanowi zabytek klasy "0" . Stefan Bryła został umieszczony w posiadanym przeze mnie wydawnictwie. Władysław Tryliński-nie. Zmarł w lutym 1956 roku i został pochowany na Powązkach.
Bryła, zadenuncjowany w czasie okupacji za podziemną działalność i zamordowany przez Niemców ma tylko symboliczną mogiłę.
C.